Beskrivelse
Santiago Gamboa Tilbage til den mørke dal.
Santiago Gamboa Tilbage til den mørke dal. Santiago Gamboa er en af Colombias mest spændende nulevende forfattere. Hans stil er kalejdoskopisk, kosmopolitisk noir, som gør hans romaner intense og hans karakterer uforglemmelige. I romanen møder vi Manuela Beltrán, en ung kvinde plaget af en ulykkelig barndom, som hun forsøger at glemme gennem poesi. Den argentinske prædikant Tertullian påstår, at han er pavens søn, og tyr til ekstreme metoder for at skabe et harmonisk samfund. Til persongalleriet hører også Ferdinand Palacios, en colombiansk præst tynget af skyld over sin mørke paramilitære fortid, foruden Rimbaud, den unge, brillante digter, hvis liv var en konstant rejse, og Juana og konsulen, som sammen leder efter et sted at vende tilbage til. Alle disse personer giver liv til Gamboas portræt af en endtligsindet, turbulent verden, hvor man kun kan finde ro ved at rejse frem og tilbage for måske at finde hjem.
Om Tilbage til den mørke dal
Roman
Tilbage til den mørke dal
I romanen møder vi Manuela Beltrán, en ung kvinde plaget af en ulykkelig barndom, som hun forsøger at glemme gennem poesi. Den argentinske prædikant Tertullian påstår, at han er pavens søn, og tyr til ekstreme metoder for at skabe et harmonisk samfund. Til persongalleriet hører også Ferdinand Palacios, en colombiansk præst tynget af skyld over sin mørke paramilitære fortid, foruden Rimbaud, den unge, brillante digter, hvis liv var en konstant rejse, og Juana og konsulen, som sammen leder efter et sted at vende tilbage til. Alle disse personer giver liv til Gamboas portræt af en fjendtligsindet, turbulent verden, hvor man kun kan finde ro ved at rejse frem og tilbage for måske at finde hjem.
Santiago Gamboa Tilbage til den mørke dal kalejdoskopisk oversættelse
Begynd at læse bogen:
Det var stadig de hårde år. Jeg var meget træt og havde lyst til at skrive en bog om glade, tavse og aktive mennesker. Det var mit mål. Jeg havde boet i Indien, omkring to år, men da jeg kom tilbage til Italien, fandt jeg ud af, at alt var forandret. Melankoli var blevet normalen. En uventet mørk sky hang i luften over Europa, og intet var som før. Dørene til de gamle romerske bygninger var klistrede til med “til salg”-skilte, som en form for collage, der iscenesatte ejernes kvaler over at skulle flytte, eller i det mindste deres forsøg på at bløde faldet. Byens veje og gader kogte over af mennesker, som gemte deres øjne eller så på hinanden med skyldige blikke.
Det så ikke godt ud på CV’et at være til stede dér uden noget specifikt formål på en almindelig hverdag. Det var heller ikke tegn på at være til social nytte. Slet ikke, hvis man sad flere timer på samme hjørnecafé og betragtede byens konstante transformation, mens hånden tog notater eller lavede kruseduller, eller tegnede tændstikmænd, der klatrer op ad bjerge. Derfor var det bedst at rokere ofte for ikke at vække opmærksomhed og øjeblikkeligt blive stemplet som drivert eller udskud. Når vi står over for en krise, bliver vi besatte af respektabilitet.
— The New York Times Book Review
”Et actionfyldt plot driver denne moderne roman hurtigt frem, i takt med at den undersøger menneskets bevægelser gennem det skiftende geopolitiske landskab, det umulige i at vende tilbage og poesiens potentielle forløsende kræfter.”
Mobile Pay 34512
Udgivet med støtte fra
For vores læsere på spansk klik
The New York Times Book Review –
Et actionfyldt plot driver denne moderne roman hurtigt frem, i takt med at den undersøger menneskets bevægelser gennem det skiftende geopolitiske landskab, det umulige i at vende tilbage og poesiens potentielle forløsende kræfter.
Mark Harper, Brazos Bookstore –
Tilbage til den mørke dal er moderne litteratur på bedste og mest presserende vis. Gamboas navn bør huskes på linje med de mest interessante latinamerikanske forfattere, der er udgivet på engelsk
Miami Rail –
En page-turner, som råt indfanger vores samtid og med en kynisk humor analyserer de kræfter, der hiver verdens holdepunkter op
Andy Greenwald, manuskriptforfatter og vært på The Watch –
En bjergtagende, fortryllende roman. Den river de – nationale, kulturelle, spirituelle – mure ned, som adskiller os her på vores forvirrende og tiltagende klaustrofobiske planet. Mangler du en bedre forståelse for det 21. århundrede, skal du læse Gamboa.
Dwyer Murphy, Electric Literature –
Det her er den mest ambitiøse form for international noir. Sæt Gamboa op på siden af Javier Marías, Patrick Modiano og Juan Gabriel Vásquez
Maiken Kjær Svare – Bogblogger.dk –
Barsk … bevægende
Bogen handler om venskaber, overlevelse, kærlighed og mangel på samme. Den handler om at vove og om kvinden, der redder sin veninde fra fængsel ved at tage straffen. Det giver hende en mulighed i livet, da venindens mor som tak står for hendes uddannelse.
Bogen er barsk og forfatteren Santiago Gamboa lægger ikke fingrene imellem, når karaktererne bliver udsat for vold, had og voldtægt. Det bliver lidt for barskt for mig og kommer til at skygge lidt for selve historien, som har en bevægende kerne.